UWAGA !!! - Zmiany dotyczące rejestracji pojazdów od 1 stycznia 2024r.
Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Lubaczowie uprzejmie informuje, że od 1 stycznia 2024 r. zmianie ulegają regulacje prawne dotyczące czynności związanych z rejestracją pojazdów, zgłaszaniem zbyć i nabyć oraz kar w przypadku niedopełnienia obowiązków wynikających ze zmiany przepisów.
• Od 1 stycznia 2024 r. zniesiony zostaje obowiązek zgłoszenia nabycia pojazdu
• W miejsce możliwości zgłoszenia nabycia pojazdu wchodzi obowiązek złożenia wniosku o rejestracje w terminie 30 dni (dla przedsiębiorcy prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami termin ten wynosi 90 dni).
Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Spadkobierca będzie miał obowiązek wystąpić o rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od uprawomocnienia się orzeczenia o nabyciu spadku lub sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku przekroczenia terminów o których mowa w przepisach od 1 stycznia 2024 r. wysokość kary wynosić będzie:
- 500 zł dla osób fizycznych w przypadku niezarejestrowania pojazdu w terminie 30 dni;
- 1000 zł dla osób fizycznych w przypadku niezarejestrowania pojazdu w terminie 180 dni;
- 1000 zł dla prowadzących handel pojazdami w przypadku niezarejestrowania w terminie 90 dni;
- 2000 zł dla prowadzących handel pojazdami w przypadku niezarejestrowania w terminie 180 dni
- 250 zł w przypadku niezgłoszenia zbycia w terminie 30 dni.
• Kary pieniężne współwłaściciele pojazdu ponoszą solidarnie.
DO KAŻDEGO WNIOSKU NALEŻY WYDRUKOWAĆ I PODPISAĆ PRZEZ WŁAŚCICIELI KLAUZULĘ INFORMACYJNĄ RODO
Do rejestracji pojazdu niezbędne są następujące dokumenty:
- wniosek o rejestrację czasową pojazdu
- dowód własności pojazdu (umowa kupna, umowa darowizny, faktura, postanowienie sądu przyznające prawa własności)
- dowód rejestracyjny
- świadectwo zgodności + oświadczenie o danych i informacjach niezbędnych do rejestracji,
- tablice rejestracyjne
- dokument tożsamości (dowód osobisty)
- w przypadku rejestracji na podmiot prawny - KRS, REGON
- dokumenty celne (przy rejestracji pojazdów sprowadzonych z zagranicy)
- dokumenty przedkładane do rejestracji, sporządzone w języku innym niż polski, należy przetłumaczyć przez tłumacza przysięgłego
Czas oczekiwania na załatwienie sprawy ok. 30 minut.
Wysokość opłat:
- samochody -160 zł
- motocykle, ciągniki rolnicze (przyczepy) - 120 zł
- motorowery - 110 zł
- z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego bez pozwolenia czasowego - 66,50 zł
Do wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego niezbędne są następujące dokumenty:
- wniosek o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego
- zaświadczenie z aktualnego przeglądu technicznego pojazdu
- dokument tożsamości (dowód osobisty)
Czas załatwienia sprawy ok. 20 minut
Opłata w wysokości 72,50 zł
Do wymiany dowodu rejestracyjnego niezbędne są następujące dokumenty:
- wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego
- dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu
- zaświadczenie o aktualnym przeglądzie technicznym
- dokument tożsamości (dowód osobisty)
Czas załatwienia sprawy ok. 20 minut.
Opłata w wysokości 54 zł (z pozwoleniem czasowym -72,50 zł)
Do zmiany stanu faktycznego pojazdu niezbędne są następujące dokumenty:
- wniosek o zmianie stanu faktycznego pojazdu
- dowód rejestracyjny
- dowody własności nowych podzespołów (części numerowanych)
- zaświadczenie z aktualnego przeglądu technicznego pojazdu
- dokument tożsamości (dowód osobisty)
Czas załatwienia sprawy ok.20 minut
Opłata w wysokości 72,50 zł
Do wydania dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję niezbędne są następujące dokumenty:
- wniosek o zwrot dowodu rejestracyjnego
- zaświadczenie z policji o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego
- aktualne zaświadczenie z przeglądu technicznego, potwierdzającego ustanie przyczyny zatrzymania dowodu
- dokument tożsamości (dowód osobisty)
Czas oczekiwania na załatwienie sprawy ok. 10 minut
Do wyrejestrowania pojazdu niezbędne są następujące dokumenty:
- wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- dowód rejestracyjny
- unieważnione tablice rejestracyjne
- zaświadczenie o demontażu pojazdu
- dokument tożsamości (dowód osobisty)
Czas oczekiwania na załatwienie sprawy ok. 20 minut.
Opłata skarbowa w wysokości 10 zł.
Czasowe wycofanie z ruchu :
- wniosek o czasowym wycofaniu z ruchu
- dowód rejestracyjny
- tablice rejestracyjne
- oświadczenie, o którym mowa w art. 78a ust. 4b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.-Prawo o ruchu drogowym (dotyczy samochodu osobowego)
Opłata za czasowe wycofanie z ruchu pojazdu od 3,5 t na okres 2 miesięcy wynosi 80 zł – samochodu osobowego na okres 3 miesięcy wynosi 80 zł
Opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o :
- 4 zł - od 3 do 12 miesiąca (dla samochodu osobowego od 4 do 12 miesiąca-4 zł)
- 2 zł - od 13 do 24 miesiąca
- 0,25 zł - od 25 do 48 miesiąca
DO KAŻDEGO WNIOSKU NALEŻY WYDRUKOWAĆ I PODPISAĆ PRZEZ WŁAŚCICIELI KLAUZULĘ INFORMACYJNĄ RODO
Metryka
- opublikował: Konrad Jedynowiczdata publikacji: 2021-05-05 08:16
Wzory wypełnienia wniosków
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Wydział Komunikacji -Józefa Kiełbowicz
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2022-09-02 10:32
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Wydział Komunikacji -Józefa Kiełbowicz
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2022-09-02 10:32
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Wydział Komunikacji -Józefa Kiełbowicz
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2022-09-20 10:54
- zmodyfikował: Krzysztof Kopaczekostatnia modyfikacja: 2022-09-20 10:56
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Wydział Komunikacji -Józefa Kiełbowicz
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2022-09-20 10:55