Czego dotyczy usługa?
1. Wnioskodawca, który chce uzyskać pozwolenie na budowę obiektu budowlanego/tymczasowego obiektu budowlanego, składa wniosek w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego, do którego należy dołączyć projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci papierowej w 3 egzemplarzach (w oryginale) lub w postaci elektronicznej oraz inne potrzebne decyzje, uzgodnienia, opinie w zależności od potrzeb i charakteru obiektu budowlanego/tymczasowego obiektu budowlanego.
2. Organ wydaje pozwolenie, po przeprowadzeniu postępowania, które polega między innymi na sprawdzeniu kompletności i poprawności złożonego wniosku oraz dołączonych dokumentów.
3. W sytuacji braku wymaganych dokumentów, lub gdy są one nieprawidłowe, wnioskodawca wezwany jest o uzupełnienie braków w określonym terminie. Organ nie wyda pozwolenia, jeżeli braki nie zostaną uzupełnione w podanym terminie.
4. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej przez upoważnionych pracowników wydziału działających z upoważnienia Starosty.
5. Decyzja jest przesyłana do wnioskodawcy, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego tj. listem poleconym lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Możliwy jest także osobisty odbiór decyzji, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z urzędnikiem, który sporządza decyzję pozwolenia na budowę.
Kogo dotyczy usługa?
Każdej osoby, która chce wybudować, rozbudować, nadbudować, przebudować, odbudować obiekt budowlany, lub prowadzić roboty budowlane w określonym miejscu (z wyjątkiem budowy/robót budowlanych, które podlegają zgłoszeniu - patrz karta informacyjna z procedurą zgłoszenia)
Podstawy prawne:
Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. art. 28, art. 33 ust.1, art. 34 ust. 4, art. 36, art. 37a ust. 1, art. 82 ust. 2 oraz artykuły wynikające ze współdziałania z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Lubaczowie.
- Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r.
- Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 11.09.2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na budowę.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 19 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25.06.2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Wymagane dokumenty:
Inwestor składa:
1. Wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1) podpisany przez inwestora, ewentualnie pełnomocnika, jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
Do wniosku zawsze należy dołączyć:
1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci papierowej w trzech egzemplarzach (oryginały) lub w postaci elektronicznej sporządzone przez uprawnionego projektanta, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów (np. decyzja wyłączenia gruntu z produkcji rolnej, decyzja pozwolenia wodnoprawnego itp.).
2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oryginał (PB-5).
3. Oświadczenie projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868, 1093, 1505, 1642 i 1873), złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1440 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 1023 i 2054); składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy(-ma) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (oryginał lub kopia).
Do wniosku, w zależności od potrzeby, należy załączyć:
1. Ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (oryginał lub kopię), jeżeli taka jest wymagana dla danej inwestycji, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
2. Ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli taka jest wymagana zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
3. W przypadku zamierzenia budowlanego, poprzedzonego decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa - załącznik graficzny określający przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, o ile dołączenie tego załącznika było wymagane przez przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności mapę, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
4. Zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 7 ustawy Prawo budowlane (oryginał lub kopia): - w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej:
a) wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
b) uzasadnienie zarządcy drogi, o którym mowa w art. 24l ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
5. Postanowienie (oryginał lub kopia) o uzgodnieniu z właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej projektowanych rozwiązań w zakresie, o którym mowa w art. 33 ust 2 pkt. 4 ustawy prawo budowlane (dla obiektów zakładów górniczych oraz obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych i terenach, o których mowa w art. 82 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo budowlane).
6. W przypadku instalacji radiokomunikacyjnych - oświadczenie projektanta (oryginał lub kopia), posiadającego uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności, o której mowa w art. 14 ust.
1 pkt 2 lub 4 lit. a, że instalacja radiokomunikacyjna nie spełnia warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
7. Umowę urbanistyczną, jeżeli jej zawarcie jest wymagane zgodnie z miejscowym planem rewitalizacji (oryginał lub kopia).
8. W przypadku działania przez pełnomocnika niezbędne jest dołączenie upoważnienia dla osoby załatwiającej sprawę (podlega opłacie skarbowej).
Formularze i wnioski:
- Wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
- Wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego (PB-6)
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)
Jak i gdzie złożyć dokumenty?
Poczta:
Starostwo Powiatowe w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów
Osobiście:
Dziennik Podawczy: Sekretariat Starostwa Powiatowego w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów (pokój nr 8, 9, 10, piętro I)
Online:
Za pośrednictwem portalu e-Budownictwo:
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_1_pozwolenie_budowa
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_5_oswiadczenie
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#formularz_epb6
Czas realizacji:
W ciągu dwóch miesięcy, do w/w terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych nie z winy Organu, czyli m.in.: czasu w którym wnioskodawca uzupełnia wskazane braki w dokumentacji.
Opłaty:
Uzyskanie pozwolenia na budowę podlega opłacie skarbowej, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela Część III pkt 9 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na budowę dotyczącego: budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej), budowy lub remontów obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych, budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne, remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków. Za wydanie decyzji zatwierdzającej projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę obiektu budowlanego/tymczasowego obiektu budowlanego opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Lubaczowie, ul. Rynek 26, 37-600 Lubaczów, na nr: 62 9101 0003 2001 0011 8444 0002.
Opłaty skarbowe od pozwolenia na budowę:
- budynku przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna, za każdy m2 powierzchni użytkowej po – 1,00 zł, nie więcej niż 539,00 zł,
- budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym – 14,00 zł,
- innego budynku – 48,00 zł,
- studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków – 20,00 zł,
- budowli związanych z produkcją rolną – 112,00 zł,
- sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi o długości powyżej 1 km – 2 143,00 zł,
- sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych o długości do 1 km – 105,00 zł,
- innych budowli – 155,00 zł,
- urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym – 91,00 zł,
- w przypadku wydania pozwolenia na budowę obejmującego więcej niż jeden obiekt budowlany opłatę skarbową pobiera się od każdego obiektu odrębnie,
- na rozbudowę (przebudowę) oraz remont obiektu budowlanego – 50% stawki pozwolenia na budowę,
- w razie wydania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku.
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika) w kwocie 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
Sposób załatwienia sprawy:
Decyzja administracyjna.
Ważność decyzji:
Decyzja pozwolenia na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia,
w którym decyzja stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata.
Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego (ABR)
37-600 Lubaczów, ul. Jasna 1
I piętro, pokój 20, 22, 23, 24.
Kiedy:
Codziennie w godzinach pracy Starostwa, tj.: poniedziałek - piątek od 7:00 do 15:00.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Wojewody Podkarpackiego, za pośrednictwem Starosty Lubaczowskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dodatkowe informacje:
1. Informacja o możliwości osobistego odbioru decyzji jest możliwa po wcześniejszym uzgodnieniu bezpośrednio z osobą prowadzącą postępowanie.
2. Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego następuje sprawdzenie:
- zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonym w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi.
- kompletności projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, ze względu na specyfikę projektowanego obiektu budowlanego, uwzględnianej w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a także zaświadczenia o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, z określonym w nim terminem ważności.
- wykonanie projektu przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu, lub jego sprawdzenia, zaświadczeniem o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.
3. Planowaną budowę można rozpocząć, na podstawie decyzji pozwolenia na budowę podlegającej wykonaniu zgodnie z art. 130 Kodeksu Postępowania Administracyjnego:
§ 1. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
§ 2. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
§ 3. Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się w przypadkach, gdy:
- decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108 Kpa);
- decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.
§ 4. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, gdy jest zgodna z żądaniem wszystkich stron. (art. 127a § 1 i § 2 Kpa).
4. Przed przystąpieniem do budowy/robót budowlanych inwestor jest zobowiązany zgłosić się z dziennikiem budowy do Wydziału ABR w celu rejestracji dziennika budowy.
5. Rozpoczęcie i zakończenie budowy lub robót budowlanych, które wymagały uzyskania decyzji pozwolenia na budowę należy obowiązkowo zgłosić w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Lubaczowie przy ul. Mickiewicza 45.
6. Jeżeli budowa nie zostanie rozpoczęta przed upływem 3 lat, od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub roboty zostaną przerwane na czas dłuższy niż 3 lata, pozwolenie na budowę wygasa.
Kontakt w sprawie usługi:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego:
Inspektor prowadzący: | Kontakt: | |
Miasto Lubaczów | Janusz Łakomy | 16 632 87 20 |
Miasto i Gmina Narol Miasto i Gmina Cieszanów |
Wiesław Karaś | 16 632 87 20 |
Gmina Horyniec-Zdrój Gmina Stary Dzików |
Paulina Huk | 16 632 87 22 |
Gmina Lubaczów | Józef Harasymowicz | 16 632 87 22 |
Miasto i Gmina Oleszyce Gmina Wielkie Oczy |
Paulina Sopel | 16 632 87 23 |
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: mgr inż. Paulina Sopel - Główny specjalista w Wydziale Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2024-08-23 11:32
- zmodyfikował: Krzysztof Kopaczekostatnia modyfikacja: 2024-08-27 08:07