Czego dotyczy usługa?
1. Wnioskodawca, który chce uzyskać pozwolenie na rozbiórkę, składa wniosek na formularzu, do którego należy załączyć wymagane przepisami załączniki.
2. Organ wydaje pozwolenie, po przeprowadzeniu postępowania, które polega między innymi na sprawdzeniu kompletności i poprawności złożonego wniosku oraz dołączonych dokumentów.
3. W sytuacji braku wymaganych dokumentów, lub gdy są one nieprawidłowe, wnioskodawca wezwany jest o uzupełnienie braków w określonym terminie. Organ nie wyda pozwolenia, jeżeli braki nie zostaną uzupełnione w podanym terminie.
4. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej przez upoważnionych pracowników wydziału działających z upoważnienia Starosty.
5. Decyzja jest przesyłana do wnioskodawcy, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Kodeks Postępowania Administracyjnego tj. listem poleconym lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Możliwy jest także osobisty odbiór decyzji, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z urzędnikiem, który sporządza decyzję pozwolenia na rozbiórkę.
Kogo dotyczy usługa?
Każdej osoby, która chce rozebrać obiekt budowlany.
Podstawy prawne:
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. art. 28, art. 30b, art. 32, art. 82 ust. 2 oraz artykuły wynikające ze współdziałania z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Lubaczowie.
- Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r.
- Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23.02.2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę
Wymagane dokumenty:
Wnioskodawca składa:
1. Wniosek o wydanie pozwolenia na rozbiórkę, podpisany przez inwestora, ewentualnie pełnomocnika, jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika. (PB-3).
Do wniosku zawsze należy dołączyć:
1. Zgodę właściciela obiektu, na dokonanie jego rozbiórki lub jej kopię.
2. Szkic usytuowania obiektu budowlanego.
3. Opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych.
4. Opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia.
Do wniosku, w zależności od potrzeby, należy załączyć:
1. Pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów.
2. Projekt rozbiórki obiektu lub jego kopię sporządzony przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.
3. W przypadku działania przez pełnomocnika niezbędne jest dołączenie upoważnienia dla osoby załatwiającej sprawę (podlega opłacie skarbowej).
Formularz i wnioski:
- Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę (PB-3)
- Zgoda właściciela obiektu na rozbiórkę
Jak i gdzie złożyć dokumenty ?
Poczta:
Starostwo Powiatowe w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów
Osobiście:
Dziennik Podawczy: Sekretariat Starostwa Powiatowego w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów (pokój nr 8, 9, 10, piętro I)
Online:
Za pośrednictwem portalu e-Budownictwo:
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_3_wniosek_rozbiorka
Czas realizacji:
W ciągu dwóch miesięcy, do w/w terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych nie z winy Organu, czyli m.in.: czasu w którym wnioskodawca uzupełnia wskazane braki w dokumentacji.
Opłaty:
Wydanie pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego – 36 zł (tabela Część III pkt 11 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na rozbiórkę dotyczącego budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej).
Za wydanie decyzji pozwolenia na rozbiórkę opłatę skarbową można uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Lubaczowie, ul. Rynek 26, 37-600 Lubaczów, na nr: 62 9101 0003 2001 0011 8444 0002.
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika) w kwocie 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
Sposób załatwienia sprawy:
Decyzja administracyjna.
Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego (ABR)
37-600 Lubaczów, ul. Jasna 1
I piętro, pokój 20, 22, 23, 24.
Kiedy:
Codziennie w godzinach pracy Starostwa, tj.: poniedziałek - piątek od 7:00 do 15:00.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Wojewody Podkarpackiego, za pośrednictwem Starosty Lubaczowskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Kontakt w sprawie usługi:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego:
Inspektor prowadzący: | Kontakt: | |
Miasto Lubaczów | Janusz Łakomy | 16 632 87 20 |
Miasto i Gmina Narol Miasto i Gmina Cieszanów |
Wiesław Karaś | 16 632 87 20 |
Gmina Horyniec-Zdrój Gmina Stary Dzików |
Paulina Huk | 16 632 87 22 |
Gmina Lubaczów | Józef Harasymowicz | 16 632 87 22 |
Miasto i Gmina Oleszyce Gmina Wielkie Oczy |
Paulina Sopel | 16 632 87 23 |
Dodatkowe informacje:
1. Informacja o możliwości osobistego odbioru decyzji jest możliwa po wcześniejszym uzgodnieniu bezpośrednio z osobą prowadzącą postępowanie.
2. Przed przystąpieniem do rozbiórki inwestor jest zobowiązany zgłosić się z dziennikiem rozbiórki do Wydziału ABR w celu rejestracji dziennika rozbiórki.
3. Jeżeli rozbiórka nie zostanie rozpoczęta przed upływem 3 lat, od dnia, w którym decyzja ta stała się wykonalna/ostateczna lub roboty zostaną przerwane na czas dłuższy niż 3 lata, pozwolenie na rozbiórkę wygasa.
4. Planowaną rozbiórkę można rozpocząć, na podstawie wykonalnej/ostatecznej decyzji pozwolenia na rozbiórkę. Klauzulę wykonalności/ostateczności uzyskuje się w miejscu, w którym decyzja została wydana.
5. Zgodnie z art. 31a Prawa budowlanego roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę lub przed dokonaniem zgłoszenia, o którym mowa w art. 31 ust.1, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie robót, o których mowa powyżej, nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę lub dokonania zgłoszenia.
6. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę, ale wymaga zgłoszenia, rozbiórka budynków i budowli o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości.
7. Zgodnie z art. 31 ust. 1a ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę oraz zgłoszenia rozbiórka:
1) obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę;
2) budynków i budowli zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej.
8. Przepisów art. 31 ust. 1 i art. 31 ust. 1a pkt 2 ustawy Prawo budowlane nie stosuje się do rozbiórki obiektów budowlanych i urządzeń budowlanych:
- wpisanych do rejestru zabytków lub
- objętych ochroną konserwatorską.
9. Zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być wydane po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków.
10. W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje organ administracji architektoniczno-budowlanej w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków jest obowiązany zająć stanowisko w sprawie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych, o których mowa w ust. 3, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych we wniosku rozwiązań projektowych.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: mgr inż. Paulina Sopel - Główny specjalista w Wydziale Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2024-08-23 12:57
- zmodyfikował: Krzysztof Kopaczekostatnia modyfikacja: 2024-08-27 08:10