Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
1. Usługa umożliwia złożenie do Starostwa Powiatowego w Lubaczowie wniosku o rejestrację jachtu oraz jednostki pływającej używanej do amatorskiego połowu ryb, o długości powyżej 7,5 m lub o napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW.
2. Rejestracji jednostki pływającej dokonuje organ rejestrujący, wpisując jednostkę do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej "rejestrem", oraz nadaje jej numer rejestracyjny i wydaje dokument rejestracyjny.
3. W celu rejestracji jednostki pływającej właściciel składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego.
4. Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wnioski, o których mowa w ust. 2, może złożyć każdy ze współwłaścicieli, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.
5. Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.
6. Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.
7. Odbiór dokumentu następuje jedynie w punkcie rejestracji (dokument nie może być wysłany pocztą).
8. Właściciel jednostki pływającej otrzymuje wraz z dokumentem rejestracyjnym unikalny kod umożliwiający wprowadzenie do rejestru informacji.
9. W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela, organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego.
Ww. oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Kogo dotyczy
Właściciele jachtów oraz jednostek pływających używanych do amatorskiego połowu ryb, o długości powyżej 7,5 m lub o napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kw
Czas realizacji
1. Wpis do rejestru i wydanie dokumentu rejestracyjnego do 30 dni.
2. Wydanie zaświadczenia do 7 dni od daty wpływu kompletnego wniosku.
Wymagane dokumenty
1. Dowód własności jednostki pływającej (faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
2. Załączniki poświadczające następujące informacje:
- Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
- Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
- Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
- Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także jego moc,
- Marka, model lub typ jednostki pływającej,
- Podstawowe wymiary i parametry jednostki pływającej,
- Materiał główny, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
- Rok budowy i producent jednostki pływającej,
- Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
- Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
3. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
4. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
5. Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
Formularze wniosku
Wniosek o rezerwację numeru
Wniosek o rejestrację jednostki
Wniosek o zmianę danych jednostki
Wniosek o odpis-wyciąg
Wniosek o wydanie wtórnika
Zawiadomienie o zbyciu
Zawiadomienie o nabyciu
Wniosek o wykreślenie z rejestru
Formularze każdego wniosku po pobraniu należy wyodrębnić z archwum.
Sposób złożenia wniosku
1.Wniosek wraz z załącznikami w formie papierowej, należy złożyć w siedzibie organu rejestrującego
2.Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu Reja24, interesant może kierować drogą elektroniczną, wykorzystując Elektroniczną Skrzynkę Podawczą dostępną pod adresem:
https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty
- 80 zł - rejestracja, zmiana danych , wtórnik dokumentu,
- 15 zł - za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Opłatę należy na konto Starostwa Powiatowego w Lubaczowie 47 9101 0003 2001 0010 7448 0005 Bank Spółdzielczy w Lubaczowie
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych,
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Podstawa prawna
1. Ustawa m z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Dane urzędu (organu rejestrującego)
Starostwo Powiatowe w Lubaczowie
Dane adresowe
ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów
Miejsce składania dokumentów
W Sekretariacie Starostwa I piętro pok. Nr 9
Dni i godziny
Pon - pt 7:00 - 15:00