Naczelnik: Mariusz Pieróg
Strony przyjmowane są w dniach i godzinach pracy Starostwa.
Z zakresu oświaty i kultury
- kształtowanie polityki dotyczącej funkcjonowania oświaty na terenie Powiatu,
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem szkół ponadgimnazjalnych, publicznych szkół specjalnych, placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz przygotowywanie projektów aktów założycielskich i dokumentacji związanej z nadaniem statutów,
- zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach o których mowa w pkt. 2),
- przygotowanie dokumentacji związanej z uzgadnianiem sporządzanych przez dyrektora projektów profili kształcenia w liceum profilowanym oraz zawodów, w których kształcić będzie szkoła zawodowa,
- przygotowanie dokumentacji związanej z likwidacją i przekształceniem szkół i placówek, o których mowa w pkt. 2) oraz łączeniem szkół różnych typów i placówek w zespół,
- przygotowanie projektu planu sieci szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych, gospodarowania mieniem, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz administracyjnym, współpraca w tym zakresie z Powiatowym Zespołem Ekonomicznym,
- przygotowanie projektów zezwoleń na założenie szkoły lub placówki publicznej przez inną osobę prawną lub fizyczną, jeżeli zadaniem powiatu jest prowadzenie szkoły lub placówki tego typu,
- przygotowanie projektów porozumień w sprawie zakładania szkół i placówek, których prowadzenie nie należy do zadań własnych powiatu, z jednostkami samorządu terytorialnego, dla których prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest ich zadaniem,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzenie spraw związanych z nadawaniem (cofaniem) szkołom niepublicznym uprawień szkoły publicznej,
- przygotowanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
- przygotowanie dokumentacji związanej z likwidacją szkoły lub placówki prowadzonej przez powiat; przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły prowadzonej przez inną osobę prawną lub fizyczną, na założenie której powiat udzielił zezwolenia,
- przygotowanie projektu wniosku w sprawie zwołania zebrania plenarnego rady pedagogicznej oraz prowadzenie spraw związanych z porozumiewaniem się z Kuratorem Oświaty w sprawie uchylenia uchwały rady szkoły lub placówki,
- załatwianie spraw związanych z realizacją uprawnienia do prowadzenia powiatowej biblioteki pedagogicznej, placówki doskonalenia nauczycieli oraz zakładu kształcenia nauczycieli, współpraca z Podkarpackim Ośrodkiem Kształcenia Nauczycieli,
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem kształcenia specjalnego na terenie powiatu, kierowanie do innych powiatów w przypadku nie prowadzenia przez powiat szkoły specjalnej lub ośrodka odpowiedniego ze względu na rodzaj zaburzeń lub odchyleń rozwojowych,
- prowadzenie spraw związanych z powierzeniem przez Zarząd Powiatu stanowiska dyrektora szkoły lub placówki,
- przygotowanie projektu składu komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, jeżeli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wywołano kandydata,
- prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem przez starostę powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska kierowniczego,
- przygotowanie propozycji składu rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu, opracowanie projektu regulaminu rady oświatowej,
- opracowanie projektu regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także dodatku mieszkaniowego, przy współudziale Powiatowego Zespołu Ekonomicznego przeprowadzanie corocznej analizy poniesionych w danym roku wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust.3 Karty Nauczyciela oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
- opracowanie projektów regulaminów w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród Starosty Lubaczowskiego dla nauczycieli,
- przygotowanie propozycji zasad rozliczania czasu pracy dla nauczycieli o różnym planie zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczycieli,
- przygotowanie, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, propozycji oceny pracy dyrektorów szkół i placówek,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli (przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego, załatwianie spraw związanych z pełnieniem przez Starostę funkcji organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym związanym z awansem zawodowym nauczycieli),
- przygotowanie dokumentacji związanej z powołaniem komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń o zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną,
- prowadzenie spraw związanych z udziałem w pracach komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego (gdy o ten stopień ubiega się dyrektor szkoły, lub placówki),
- prowadzenie spraw związanych z przenoszeniem przez organ prowadzący szkołę nauczycieli do innych szkół lub nałożeniem na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole,
- przygotowanie propozycji zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć lub przyznania zezwolenia od obowiązku realizacji tych zajęć – dyrektorom, wicedyrektorom oraz nauczycielom pełniącym inne stanowiska kierownicze,
- występowanie w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z wnioskiem do dyrektora szkoły lub placówki i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, coroczne przygotowywanie informacji dla Rady Powiatu o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1,2i3 lit.b-f ustawy o systemie światy, w szkołach których prowadzenie należy do zadań własnych powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z Polskim Towarzystwem Schronisk Młodzieżowych i turystyką szkolną, wydawanie z upoważnienia Starosty skierowania nieletniego do Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego lub Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, wskazanego przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie lub skierowania dziecka (ucznia) do innej formy kształcenia specjalnego zgodnie z posiadanym orzeczeniem i wnioskiem rodziców (opiekunów prawnych),
- koordynowanie działań jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie kultury, ochrony zabytków, kultury fizycznej i sportu, sprawowanie nadzoru nad: Muzeum Kresów w Lubaczowie, Powiatowym Centrum Kultury i Sportu w Lubaczowie,
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, prowadzeniem i zmianami organizacyjnymi powiatowych instytucji kultury,
- załatwianie spraw związanych z zorganizowaniem i prowadzeniem powiatowej biblioteki publicznej,
- prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury, sporządzanie projektu powiatowego programu opieki nad zabytkami i jego zmian, przedstawienie programu do zatwierdzenia przez Radę Powiatu po uzyskaniu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, przesłanie programu do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, przygotowywanie sprawozdania z realizacji powiatowego programu opieki nad zabytkami, opracowanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, przygotowywanie wniosków o nadanie odznaczeń i nagród dla dyrektorów szkół i placówek, prowadzenie bazy danych Systemu Informacji Oświatowej szkół i placówek oświatowych dla których powiat jest organem prowadzącym, rejestrującym lub wydającym zezwolenie na działalność,
- przygotowanie propozycji w zakresie finansowania remontów obiektów instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych na te cele środków budżetowych,
Z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej
- kształtowanie polityki dotyczącej funkcjonowania służby zdrowia i opieki społecznej na terenie powiatu,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad SP ZOZ w Lubaczowie, a w szczególności:
- przygotowanie dokumentów związanych z zatwierdzeniem Statutu SP ZOZ uchwalonego przez Radę Społeczną,
- przygotowanie dokumentów związanych z tworzeniem, likwidacją, przekształceniem SP ZOZ,
- prowadzenie spraw związanych z działalnością Rady Społecznej SP ZOZ,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem zasad przeznaczania i standardów na podstawie, których SP ZOZ może zakupić lub przyjąć darowiznę sprzętu medycznego,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem zasad zbywania, wydzierżawiania lub wynajmowania majątku trwałego SP ZOZ,
- prowadzenie spraw związanych z oceną działalności SP ZOZ,
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego w związku ze skargami osób korzystających z usług SP ZOZ.
- koordynowanie działań jednostek organizacyjnych Powiatu oraz służb, inspekcji i straży, w zakresie ochrony zdrowia, opieki społecznej i oświaty, sprawowanie nadzoru nad:
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Lubaczowie,
- Domem Pomocy Społecznej w Rudzie Różanieckiej,
- Środowiskowym Domem Samopomocy w Lubaczowie,
- Domem Dziecka w Nowej Grobli,
- Powiatową Biblioteką Publiczną w Lubaczowie oraz współdziałanie z:
- DPS w Lubaczowie i DPS w Wielkich Oczach i ocena ich działalności,
- prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem przez Radę Powiatu informacji Powiatowego Inspektora Sanitarnego o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu oraz spraw związanych z informacją Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla Powiatu,
- realizacja zadań związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi i narkomanii,
- współdziałanie z organami Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej i Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie zwalczania chorób zakaźnych ludzi,
- przygotowanie projektu uchwały Zarządu Powiatu w sprawie ustalenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych,
- podejmowanie czynności związanych z organizacją systemu „Państwowe Ratownictwo Medyczne” na terenie Powiatu oraz jego nieprzerwaną gotowością,
- dostarczanie na pisemne żądanie Wojewody wszelkich informacji niezbędnych do sporządzania wojewódzkiego planu działania systemu „Państwowe Ratownictwo Medyczne”,
- przesyłanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia lub wojewodzie wszelkich informacji i danych dotyczących funkcjonowania na terenie Powiatu systemu „Państwowe Ratownictwo Medyczne”,
- współdziałanie z organami gmin leżących na terenie Powiatu w sprawie organizacji i realizacji zadań z zakresu ratownictwa medycznego,
- występowanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych i ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie szczegółowej organizacji i usytuowania centrów powiadamiania ratunkowego, z uwagi na występujące na terenie Powiatu uwarunkowania społeczne, geograficzne i transgraniczne,
- sporządzanie informacji o programach zdrowotnych realizowanych na terenie Powiatu finansowanych z budżetów samorządowych,
- pomoc organizacyjna podmiotom realizującym na terenie Powiatu profilaktyczne programy zdrowotne,
- rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń dla życia i zdrowia na terenie powiatu.
Z zakresu współpracy z podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych
- Opracowanie projektu uchwały Rady Powiatu i jej zmian w sprawie trybu postępowania o udzielenie jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych z budżetu powiatu lubaczowskiego dotacji na cele publiczne związane z realizacją jego zadań,
- Przygotowanie projektu rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.
Metryka
- opublikował: Krzysztof Kopaczekdata publikacji: 2021-06-16 10:45
- zmodyfikował: Krzysztof Kopaczekostatnia modyfikacja: 2021-06-16 10:45
Rejestr zmian
- zmieniono 2021-06-16 10:45 przez Krzysztof Kopaczek