BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ<br>Powiatu Lubaczowskiego

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ Powiatu Lubaczowskiego

  • X. Starostwo Powiatowe »
  • 4. Kompetencje wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy »
  • 1) Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego - ABR »
  • b) Sposób załatwiania spraw »
  • Przyjmowanie zgłoszeń dot. zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego /części obiektu budowlanego »

Czego dotyczy usługa?

1. Jeśli następuje zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części czyli następuje podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń lub podjęcie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zaliczanej do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko to Inwestor składa zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego, dołączając wymagane dokumenty określone w art. 71 ust. 2 prawa budowlanego.
2. Zgłoszenia, należy dokonać co najmniej 30 dni przed dokonaniem zamierzonej zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
3. W sytuacji braku wymaganych dokumentów, lub gdy są one nieprawidłowe Wnioskodawca zobowiązany jest do uzupełnienia braków w określonym przez organ terminie. W przypadku ich nie uzupełnienia – organ wnosi w sprawie zgłoszenia sprzeciw w drodze decyzji.
4. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia bądź dokonania jego uzupełnienia, Organ nie wniesienie sprzeciwu, wówczas można przystąpić do zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
5. W przypadku braku sprzeciwu ze strony organu, rozpoczęcie zmiana sposobu użytkowania musi nastąpić przed upływem 2 lat od dnia doręczenia zgłoszenia.

Kogo dotyczy usługa?
Każdej osoby która ma zamiar zmienić dotychczasowy sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części jeśli następuje zmiana sposobu użytkowania o której mowa w art. 71 ust. 1 Prawa budowlanego.

Podstawy prawne:
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. art. 71.
- Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. 
- Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12.02.2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25.06.2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wymagane dokumenty:
Inwestor składa:
1. Druk zgłoszenie dot. zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego /części obiektu budowlanego (PB-18), podpisany przez inwestora, ewentualnie pełnomocnika, jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.

Do wniosku zawsze należy dołączyć:
1. Opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na nieruchomości inwestora i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
2. Zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego, oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby również danymi technologicznymi.
3. Oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5).
4. Zaświadczenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (oryginał lub kopia).
5. W przypadku planowanej zmiany sposobu użytkowania powodującej zmianę: warunków bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych, ochrony środowiska, bądź wielkość i układ obciążeń – należy przedłożyć ekspertyzę techniczną, wykonaną przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności (oryginał lub kopia).
6. Ekspertyzę rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych (tylko w przypadku zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, polegającej na podjęciu lub zaniechaniu 
w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego).
7. W zależności od potrzeb – pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, w szczególności decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie  z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (oryginał lub kopia).
8. W przypadku działania przez pełnomocnika niezbędne jest dołączenie upoważnienia dla osoby załatwiającej sprawę (podlega opłacie skarbowej).

Formularz i wnioski:
- Druk zgłoszenia dot. zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego /części obiektu budowlanego (PB-18)
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)

Jak i gdzie złożyć dokumenty?

Poczta:

Starostwo Powiatowe w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów

Osobiście:

Dziennik Podawczy: Sekretariat Starostwa Powiatowego w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów (pokój nr 8, 9, 10, piętro I)

Online:

Za pośrednictwem portalu e-Budownictwo:
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#epb_zsu_zmiana_spos_uzytk
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_5_oswiadczenie

Czas realizacji:
W ciągu 30 dni.

Opłaty:
Brak opłaty za zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego/części obiektu budowlanego.
Wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika)  w kwocie 17 zł  (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Lubaczowie, ul. Rynek 26, 37-600 Lubaczów, na nr:  62 9101 0003 2001 0011 8444 0002.

Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego (ABR) 37-600 Lubaczów, ul. Jasna 1, I piętro, pokój 20, 22, 23, 24.
 
Kiedy: 
Codziennie w godzinach pracy Starostwa, tj.: poniedziałek - piątek od 7:00 do 15:00.

Tryb odwoławczy:

Od sprzeciwu w drodze decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Starosty Lubaczowskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. 

Kontakt w sprawie usługi:

Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego: 

  Inspektor prowadzący: Kontakt:
Miasto Lubaczów Janusz Łakomy 16 632 87 20
Miasto i Gmina Narol
Miasto i Gmina Cieszanów  
Wiesław Karaś   16 632 87 20
Gmina Horyniec-Zdrój
Gmina Stary Dzików
Paulina Huk 16 632 87 22
Gmina Lubaczów Józef Harasymowicz     16 632 87 22
Miasto i Gmina Oleszyce
Gmina Wielkie Oczy
Paulina Sopel 16 632 87 23

Metryka

  • Autor lub odpowiedzialny za treśćmgr inż. Paulina Sopel - Główny specjalista w Wydziale Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego
  • OpublikowałKrzysztof Kopaczek
  • Data publikacji2024-08-26 10:53
  • Ostatnio zmodyfikowałKrzysztof Kopaczek
  • Ostatnia modyfikacja2024-08-27 08:13
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-05-29 07:40:09
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net