BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ<br>Powiatu Lubaczowskiego

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ Powiatu Lubaczowskiego

  • X. Starostwo Powiatowe »
  • 4. Kompetencje wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy »
  • 1) Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego - ABR »
  • b) Sposób załatwiania spraw »
  • Uzyskanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości »

Czego dotyczy usługa?

1. Jeżeli do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych jest niezbędne wejście do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed rozpoczęciem robót uzyskać zgodę właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu na wejście oraz uzgodnić z nim przewidywany sposób, zakres i terminy korzystania z tych obiektów lub nieruchomości, a także ewentualną rekompensatę z tego tytułu.
2. W razie nie uzgodnienia powyższych warunków organ właściwy – na wniosek inwestora, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, rozstrzyga, w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania zasadności wniosku inwestora organ określa jednocześnie granice niezbędnej potrzeby oraz warunki korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości. Inwestor po zakończeniu robót jest zobowiązany naprawić szkody powstałe w wyniku korzystania z sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu – na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
3. W sytuacji braku wymaganych dokumentów, lub gdy są one nieprawidłowe, inwestor jest zobowiązany do uzupełnienia braków w określonym terminie. W przypadku ich nieuzupełnienia organ wydaje decyzję o odmowie wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości.
4. Postępowanie kończy się wydaniem przez organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości lub decyzji odmownej.
5. Decyzja jest przesyłana do inwestora, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Kodeks Postępowania Administracyjnego tj. listem poleconym lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Możliwy jest także osobisty odbiór decyzji, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z urzędnikiem, który sporządza decyzję.

Kogo dotyczy usługa?
Każdej osoby, która musi uzyskać decyzję o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości w myśl art. 47 ust. 2 ustawy Prawo budowlane.

Podstawy prawne:
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. art. 47 ust. 2, art. 82 ust. 2 oraz artykuły wynikające ze współdziałania z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Lubaczowie.
- Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r.
- Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12.02.2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości.

Wymagane dokumenty:
Inwestor składa:
1. Wniosek o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości (PB-14). 
2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oryginał (PB-5).
3. Dokumenty, z których wynika brak możliwości uzyskania zgody właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku, lokalu (lub innych podmiotów legitymujących się prawami rzeczowymi bądź obligacyjnymi do nieruchomości) – np.: potwierdzenie korespondencji wysyłanej droga pocztową lub protokół z mediacji. 
4. Dokumenty, z których wynika fakt niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, np. ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zaświadczenie o nie wniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót budowlanych lub zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
5. Opis techniczny określający w sposób wyczerpujący warunków korzystania przez inwestora z nieruchomości sąsiedniej tj. przez wskazanie sposobu zajmowania tej  nieruchomości, umieszczenia urządzeń niezbędnych do wykonania planowanych robót, ewentualnych naruszeń (demontaż ogrodzenia,  likwidacja nasadzeń itp.).
6. Plan sytuacyjny sporządzony na kopii mapy zasadniczej lub ewidencyjnej (w skali umożliwiającej czytelność) zawierającego graficzne odwzorowanie: 
- pasa roboczego wraz z komunikacją - powierzchni określającej granice niezbędnej potrzeby tj. fragmentu działki/nieruchomości niezbędnego do zajęcia celem wykonania robót budowlanych, wraz z jego zwymiarowaniem i określeniem powierzchni zajęcia,
- miejsca montażu ewentualnych rusztowań,
- kierunku przemieszczania się pracowników oraz miejsca przejścia pomiędzy posesjami,
- ewentualnych kolizji i sposobu ich likwidacji/obejścia.
7. W sytuacji, kiedy wniosek złożony zostaje po upływie 3 lat liczonych od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna - należy przedłożyć dowód potwierdzający, że budowa została rozpoczęta i nie została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata (np. dziennik budowy do wglądu). W przypadku zamiaru wykonywania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia dowód, że od terminu dnia rozpoczęcia robót wskazanego przez inwestora w zgłoszeniu do dnia, w którym zamierza wykonywać roboty budowlane objęte tym zgłoszeniem nie minęło więcej niż 3 lata.
8. W przypadku ustanowienia pełnomocnika - pełnomocnictwo wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej.
9. Dowód wniesienia stosownej opłaty skarbowej za wydanie decyzji o wejściu do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.

Formularz i wnioski:
- Wniosek o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości (PB-14)
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)

Jak i gdzie złożyć dokumenty?

Poczta:

Starostwo Powiatowe w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów

Osobiście:

Dziennik Podawczy: Sekretariat Starostwa Powiatowego w Lubaczowie, ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów (pokój nr 8, 9, 10, piętro I)

Online:

Za pośrednictwem portalu e-Budownictwo:
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_10_wejscie_teren;
- https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_5_oswiadczenie

Czas realizacji:
Załatwienie sprawy zgodnie z art. 47 ust. 2 Prawa budowlanego, tj. w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Opłaty:
Wnioskodawca uiszcza opłatę skarbową za wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości – 10 zł (tabela Część I pkt 53 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem decyzji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej).
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika) w kwocie 17 zł  (od każdego stosunku pełnomocnictwa).
Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Lubaczowie, ul. Rynek 26, 37-600 Lubaczów, na nr:  62 9101 0003 2001 0011 8444 0002.

Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego (ABR),37-600 Lubaczów, ul. Jasna 1, I piętro, pokój 20, 22, 23, 24.
 
Kiedy: 
Codziennie w godzinach pracy Starostwa, tj.: poniedziałek - piątek od 7:00 do 15:00.

Tryb odwoławczy:
Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Starosty Lubaczowskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. 

Kontakt w sprawie usługi:
Wydział Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego: 

  Inspektor prowadzący: Kontakt:
Miasto Lubaczów Janusz Łakomy 16 632 87 20
Miasto i Gmina Narol
Miasto i Gmina Cieszanów  
Wiesław Karaś   16 632 87 20
Gmina Horyniec-Zdrój
Gmina Stary Dzików
Paulina Huk 16 632 87 22
Gmina Lubaczów Józef Harasymowicz     16 632 87 22
Miasto i Gmina Oleszyce
Gmina Wielkie Oczy
Paulina Sopel 16 632 87 23

Metryka

  • Autor lub odpowiedzialny za treśćmgr inż. Paulina Sopel - Główny specjalista w Wydziale Architektury, Budownictwa, Drogownictwa i Rozwoju Gospodarczego
  • OpublikowałKrzysztof Kopaczek
  • Data publikacji2024-08-26 12:00
  • Ostatnio zmodyfikowałKrzysztof Kopaczek
  • Ostatnia modyfikacja2024-08-27 09:29
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-06-05 12:14:25
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net